Náš oddíl byl založen, jak je uvedeno v jeho rodném listu v kronice oddílu, dne 19.10.1974 jako Jachetní oddíl Solenice při TJ Solenice. Jeho duchovním otcem je Ing. Ivar Horký, který, i když do loděnice již pravidelně nedochází, natrvalo ovlivnil jeho „ducha“. Při jeho založení stáli ve vedení oddílu tito jeho členové:
Ing. Ivar Horký – vedoucí oddílu a trenér
Ing. Otto Bernardin – jednatel
Jan Kroužek – hospodář, správce loděnice
Vilma Zajíčková – pokladna, zápisy, kronika
Brzy po oficiálním založení oddílu bylo 26.10.1974 zapůjčeno od TJ Neratovice koryto na stavbu plachetnice třídy Moth – typ Faroux. A v loděnici započala výstavba prvních lodí, kterou prováděli za přispění ostatních členů oddílu dospělí členové: Ivar Horký st., Otto Bernardin, Vláda Skalický st., Milan Zajíček.
V této době vznikla i naše zkratka YCSE včetně našeho znaku a bylo nám přiděleno registrační číslo 0208.
Byl proveden nábor dětí v místní ZDŠ a 30.1.1975 byl založen oddíl žactva a dorostu. V této době nás bylo 15 dospělých a 21 dětí. V této započala úprava objektu loděnice. V létě v termínu 11. – 20.7.1975 bylo uspořádáno 1. letní výcvikové soustředění na Kamenech.
Na podzim roku byly zakoupeny díly potřebné pro stavbu dvou Optimistů a jednoho Cadeta. Peníze na jejich stavbu byly získány organizací sběru odpadových surovin (1000 kg papíru a 5500 kg kovového šrotu). 19. – 26.3.1976 bylo uspořádáno Zimní soustředění v Janských Lázních.
V loděnici bylo v prvním pololetí 1976 odpracováno 2 162 hodin na zvelebování objektu loděnice a stavbě lodí.
V červnu 1976 jsme se zúčastnili našich historicky prvních závodu plachetnic na Velkém Víru na Orlické přehradě a to hned se třemi loděmi 2x Cadet a 1x Optimist. Na podzim 1976 začala velká oprava prvního získaného Cadeta jménem Dědek, v této době započala i stavba šesti lodí třídy Evropa v kopytě, které nám pro tento účel zapůjčil Jachetní oddíl Toušen. A pak 26.3.1977 slavnostně vypluly na „Kamýcké moře“ lodě Optimist Svišt 1, Svišt 2, Svišt 3 a Cadet Orlík 1.
Tímto vlastně započala závodní sezóna 1977 po které pak následovalo mnoho dalších, kdy docházelo k velkému rozmachu oddílu a to zejména v 80. letech. Také započala přestavba lodenice (1978) kdy byla zvednuta střecha loděnice a bylo přistaveno jedno patro, a kde byla zřízena nová klubovna, kancelář a dva pokoje pro pobyt. V 80 létech jsme se také několikráte nominovali na účast na mistrovství ČSR a dokonce i ČSSR.. V roce 1981 jsme dosáhli poctu lodí :
Cadet – 4
Optimist – 5
Evropa – 6
Finn – 1
Moth – 2
FD – 1
WS – 3
Rozvoj pokračoval až asi do roku 1994, kdy díky situaci po sametové revoluci nastal úbytek členu, kteří byli ochotni pro mnoho hodin jak na brigády, tak na cestování s mládeží po závode. V této době se oddíl udržel díky obětavosti členů Honzy Kroužka a Ládi Vrtala st. Ti v těchto dobách alespoň udržovali oddíl pořádáním letního soustředění na Kamenech a většinou i účastí na soustředění mládeže v Poděbradech.
Další ránu oddílu pak způsobily katastrofální povodně v srpnu 2002, které nám způsobily velké materiální škody a kdy jsme přišli o buňku, která fungovala jako úložiště pádel a kormidel a ploutví pro plachetnice a mimo jinými také o molo a auto ARO. Tyto události způsobily ale také vzepnutí úsilí dospělých členu i mládeže a v současné době prožívá oddíl jakousi renesanci což nám, jak doufáme, vydrží…